ورود و عضویت
0

سبد خرید شما خالی است

تست لپ تاپ دست دوم و استوک

samtech
۲۱ بهمن ۱۴۰۰
زمان مطالعه را وارد کنید دقیقه زمان برای مطالعه
راهنمای نحوه تست لپ تاپ
امتیاز بدهید

برای تست کامل لپ تاپ قبل از هر امری بهتر است کارتن لپ تاپ مورد نظر را بررسی کنید تا مشخصات لپ تاپ با آنچه بر روی جعبه است یکی باشد. برای تست کامل لپ تاپ توجه داشته باشد لپ تاپی که خریداری می کنید بدون ویندوز و برنامه نباشد و در هنگام خرید نصب ویندوز را در اولویت قرار دهید. پس از نصب بر روی My Computer کلیک راست کرده و گزینه Properties را انتخاب کنید در پنجره باز شده اطلاعات رم و سی پی یو را با مشخصات لپ تاپ خریداری شده مقایسه کنید.

در ادامه از سمت چپ پنجره باز شده گزینه Device Manager را انتخاب کنید تا اطلاعات مربوط به نصب درایورهای لپ تاپ را مشاهده کنید و از نصب درایورها مطمئن شوید. سپس در ادامه تست کامل لپ تاپ با استفاده از کلید ترکیبی Win + R باکس Run را باز کرده و عبارت Dxdiag را نوشته و اینتر را بفشارید و در پنجره باز شده به قسمت Display رفته و اطلاعات نصب گرافیک لپ تاپ مورد نظر را چک کنید.

برای تست کامل لپ تاپ از نظر گرافیک می توانید از قسمت Nvidia Control Panel مشخصات گرافیک اصلی لپ تاپ چک کنید. سپس به پیکسل دستگاه دقت داشته باشد در صورت وجود نقطه ریز به رنگ سفید یا سیاه دستگاه حاوی پیکسل سوخته می باشد. در آخر به چک کردن تاچ پد دستگاه دکمه های کیبورد دستگاه بپردازید با کم و زیاد کردن نور سطوح مختلف روشنایی لپ تاپ را چک کنید همچنین با پخش یک فایل صوتی بلندگوها را چک کنید. باتری و شارژر لپ تاپ و پورت ها را بررسی کنید تا شکسته و معیوب نباشند و به این صورت یک تست کامل لپ تاپ را انجام داده اید.

تست سلامت ظاهری لپ تاپ استوک و دست دوم

قبل از اینکه سراغ سخت افزار لپ تاپ بروید، یکبار ظاهر لپ تاپ را چک کنید. نشانه‌ای از ضربه یا فشار روی آن وجود نداشته باشد. به پیچ‌های آن نگاه کنید که کاملا در جای خود قرار گرفته باشند. لولاهای متصل کننده نمایشگر به بدنه باید کاملا سالم و بدون ایراد باشند. حتما از سلامت ظاهری لپ تاپ مطمئن شوید، سپس سایر مشخصات آنرا چک کنید.

تست سلامت صفحه نمایش لپ تاپ

برای اطمینان از سلامت صفحه نمایش لپ تاپ باید نکات زیر را بررسی کرد.

  • صفحه نمایش پیکسل نداشته باشد
  • صفحه نمایش پرش تصویر نداشته باشد
  • رنگهای صفحه نمایش واضح بود یا به اصطلاح رنگ صفحه نمایش در هم قاطی نشده باشد

برای تشخیص پیکسل در صفحه نمایش لپ ‎تاپ ابتدا چند صفحه رنگی به رنگ های سفید، آبی، سبز، قرمز و سیاه ایجاد نموده، سپس هر کدام از صفحات رنگی را به صورت تمام صفحه باز کرده و صفحه نمایش را کامل بررسی کنید. در صورتی که صفحه نمایش دارای پیکسل سوخته، پیکسل داغ و پیکسل گیر کرده باشد با بررسی صفحه نمایش بر روی هر کدام از صفحات فوق الذکر می توان آن را تشخیص داد.

پیکسل سوخته (dead pixel)

به پیکسل یا پیکسل هایی که در واقع خاموش شده اند و به رنگ سیاه درآمده اند گفته می شود. یک پیکسل سوخته در صفحه نمایش همواره به رنگ سیاه نمایش داده می شود. توجه داشته باشید که پیکسل سوخته به غیر از صفحه مشکی بر روی سایر صفحات قابل تشخیص می باشد اما پیشنهاد می شود برای تشخیص بهتر و کامل پیکسل سوخته بر روی صفحه نمایش، از صفحات با رنگ روشن تر و ترجیحا صفحه ی سفید استفاده کنید.

پیکسل داغ (hot pixel)

هنگامی که تمام ساب ‎پیکسل‎ها در هر شرایطی روشن بماند پیکسل داغ یا به اصطلح هاله به وجود می‎آید. در این حالت بدون توجه به رنگ تصویر در حال نمایش، تمامی ساب پیکسل ها به صورت همزمان روشن می مانند که نتیجه آن ترکیب رنگهای اصلی آبی، سبز و قرمز و ایجاد رنگ سفید پیوسته (یا هاله نوری ) می باشد. برای تشخیص بهتر و دقیق هاله بهتر است صفحه نمایش را با صفحه سفید تست کنید. با توجه به اینکه هاله نسبت به شدت روشنایی صفحه نمایش واکنش نشان می دهد، توصیه می شود که برای تشخیص دقیقتر هاله ( پیکسل داغ) نور صفحه نمایش را در حالت ماکزیمم (۱۰۰%) قرار دهید.

پیکسل گیر کرده (stock pixel)

اگر یک یا چند ساب پیکسل همواره روشن یا خاموش باشند بر اثر ترکیب ساب پیکسل های روشن، رنگ پیکسل به یکی از رنگ های قرمز، سبز و آبی و یا ترکیبی از یک جفت رنگ از رنگ های بالا در‎می آید که در اصطلاح به آن پیکسل گیر کرده یا پیکسل رنگی گفته می شود. توجه داشته باشید که پیکسل رنگی امکان دارد در یکی از صفحات رنگی نمایان نشود، توصیه می شود که صفحه نمایش را با صفحات سیاه، سفید، سبز، آبی و قرمز تست نمایید تا در صورت وجود پیکسل رنگی بتوان آن را تشخیص داد.

 

تست سلامت سخت افزاری لپ تاپ استوک و دست دوم

پردازنده مرکزی، کارت گرافیک حتی رم و هارد نیز باید چک شوند. مشاهده‌ی مشخصات CPU و کارت گرافیک یک چیز است اما عملکرد صحیح این سخت افزارها یک چیز دیگر است. لذا حتما بعد از چک کردن مشخصات لپ تاپ، حتما آنها را تست کنید تا از عملکرد و سلامت آنها اطمینان حاصل کنید.

بخش‌های CPU – گرافیک – رم و هارد (+ویدیوها)

تست باتری لپ تاپ

میزان سلامت باتری و ساعت کار کردن آن دو موردی هستند که قبل از خرید باید آنرا چک کنید. اول اینکه درصد سلامت باتری چقدر است. مورد بعدی مدت زمان شارژدهی باتری به لپ تاپ چقدر است. می توان از نرم افزهای مختلف از قبیل Battery Bar اسفاده کرد.

تست درایو نوری

برای تست درایو نوری ما نصب ویندوز از روی یک سی دی یا یک دی وی دی را به شما پیشنهاد می کنیم. چون وقتی که شما یک لپ تاپ استوک را تحویل می گیرید همه ی قسمت های آن دست نخورده و تقریبا نو هستند. سعی کنید یک سی دی ویندوز را از طریق درایو نوری بوت کنید. اگر چنانچه مشاهده کردید که ویندوز از روی درایو نوری شما بوت نشد اول از همه از سلامت CD یا DVD خود اطمینان حاصل کنید سپس دوباره ویندوز خود را از درایو نوری بوت کنید.

اگر موفق نشدید بدانید که درایو نوری شما مشکل دارد و خراب است. خب لپ تاپ ما ویندوز ندارد و درایو نوری ما هم خراب است. چگونه ویندوزنصب کنیم. نگران نباشید. شما می توانید توسط یک فلش درایو یا مموری کارت ویندوز خود را بوت کنید.

 

تست پورت های USB

خب برای نصب ویندوز از روی پورت USB شما نیاز به یک فلش درایو یا مموری کارت نیاز دارید که بوتیبل شده باشد. قطعا این راهکار روی همه لپ تاپ ها جواب می دهد. خب اگر موفق شدید که ویندوز خود را از پورت USB نصب کنید قطعا از آن پورتی که استفاده کردید سالم بوده و هیچ مشکلی نداشته؛ چون توانسته هم ویندوز را بوت کند و هم ویندوز را روی لپ تاپ شما نصب کند.

خب به غیر از آن پورتی که شما استفاده کردید پورت های دیگری هم برای لپ تاپ تعبیه شده اند. خب چگونه آنها را تست کنیم. نترسید! لازم نیست شما یک بار دیگر از همه پورت ها ویندوز نصب کنید. چون نصب ویندوز فرآیند زمان بری دارد و اگر بخواهیم از همه پورت ها ویندوز نصب کنیم انرژی و همچنین زمان زیادی را باید صرف نصب ویندوز کنیم.

کافی است همان فلش درایو یا مموری کارت خود را به پورت های دیگر وصل کنید تا لپ تاپ مموری شما را شناسایی کند و اگر توانست فایل های موجود در مموری شما را نشان دهد بدانید که آن پورت سالم است و اگر اینطور نیست پورت شما یا مشکل دارد یا اینکه خراب است.

اگر چنانچه مشاهده کردید که دستگاه مموری شما را شناسایی کرده اما فایل های داخل آن را نمایش نمی دهد معمولا باید با نصب درایور سخت افزار مربوط به آن مشکل حل شود اما اگر چنین نشد بدانید که آن پورت مشکل دارد. توصیه می شود که پورت‎های USB را با دو فلش USB2 و USB3 تست کنید چون امکان دارد که یک پورت توانایی خواندن USB2 را داشته باشد اما USB3 را ساپورت نکند و اطلاعات آن را نخواند.

تست پورت VGA و Display

یکی از پورت های خروجی در لپ تاپ پورت VGA می‎باشد . برای تست سلامت این پورت در لپ تاپ شما باید یک کابل VGA و یک نمایشگر در اختیار داشته باشید، کابل VGA را به لپ تاپ وصل کنید در صورت سلامت این پورت تصویر لپ تاپ به نمایشگر منتقل می گردد.

پورت های Display مانند پورت VGA یک پورت خروجی برای انتقال تصویر می باشند. پورت های Display را نیز مانند پورت VGA می توان با استفاده از کابل Display و یک نمایشگر تست کرد.

تست پورت HDMI

پورت HDMI یک پورت خروجی صدا و تصویر به صورت همزمان می باشد. برای تست این پورت شما باید با استفاده از کابل HDMI لپ تاپ را به یک تلویزیون که ورودی HDMI دارد وصل کنید. در صورتی که صدا و تصویر لپ تاپ به تلویزیون منتقل شود، پورت HDMI سالم است.

پورت LAN

برای تست پورت شبکه یا پورت LAN ، به یک کابل LAN و یک مودم نیاز دارید. با استفاده از کابل LAN مودم را به لپ تاپ وصل کنید. در صورت سالم بودن پورت LAN آیکن شبکه در گوشه راست پایین فعال می شود.

 

تست سلامت کیبورد لپ تاپ استوک و دست دوم

فرض کنید می خواهید مقاله ای بنویسید یا در اینترنت مطلبی را جستجو کنید. خب اگر کیبورد نباشد یا اگر یکی از دکمه های آن کار نکند نمی توانید کارهای خود را انجام دهید. برای تست کیبورد ما به شما نرم افزار Keyboard Test Utility را به شما پیشنهاد می کنیم.

تصویر بالا محیط نرم افزاری keyboard Test Utility می باشد. برای تست کیبورد هر دکمه ای را که شما فشار می دهید این نرم افزار به شما نشان می دهد و اگر نمایش داده نشد آن دکمه ایراد دارد.

تست کردن تاچ پد

تاچ پد یا در واقع موس لمسی یکی از قسمت های لپ تاپ استوک می باسد که اگر نباشد شما نمی توانید به خوبی از لپ تاپ استفاده کنید. مثل استفاده از قسمت های مختلف از یک وبسایت. برای تست تاچ پد شما باید انگشت خود را روی آن بگذارید و به عنوان موس استفاده کنید و اگر متوجه خوب کار نکردن آن شدید معمولا با نصب کردن درایور مربوط به آن حل می شود اما اگر چنین نشد تاچ پد ایراد دارد.

تست کردن Wi-Fi

برای وبگردی و انجام خیلی از کارهای روزمره ما به Wi-Fi لپ تاپ نیاز داریم. برای تست Wi-Fi کافی است لپ تاپ استوک خود را به مودم خود یا Hotspot گوشی همراه خود متصل کنید. اگر وصل شد و شما به اینترنت متصل شدید Wi-Fi شما سالم است. اما اگر وصل نشد معمولا درایور مربوط به آن مشکل دارد و باید درایور همساز به آن نصب شود اما اگر باز هم وصل نشد بدانید که Wi-Fi لپ تاپ خراب است.

تست بلوتوث

اکثر لپ تاپ های امروزی بلوتوث ندارند یا به ندرت در آنها دیده می شوذ. برای تست بلوتوث لپ تاپ اول درایور مناسب مربوط به آن را نصب کنید. سپس گوشی همراه خود را به آن متصل کنید و تبادل اطلاعات کنید. اگر تبادل اطلاعات و وصل شدن به گوشی بدون مشکل اجرا شد بلوتوث شما سالم است اما اگر چنین نشد بلوتوث لپ تاپ شما خراب است.

تست وبکم

وبکم یا دوربین لپ تاپ برای بعضی از افراد یکی از بخش های مهم لپ تاپ به شمار می آید. تماس تصویری توسط شبکه های اجنماعی مثل Skype، WhatsApp، Telegramو…، برگزاری کلاس های مجازی و سمینارها و جلسات مهم مجازی توسط نرم افزارهای وبینار مثل Adobe Connect، Zoom، Sky Room و… امروزه خیلی کاربرد دارد و یکی از ابزارهای مختلف برای ارتباط وجود وبکم می باشد. برای تست وبکم در ویندوز ۷ ما نرم افزار Webcam Surveyor را به شما پیشنهاد می کنیم.

اگر به هر روشی وبکم دوربین شما تصویر را نشان نداد ابتدا ببینید که درایور مربوط به سخت افزار وبک شما نصب می باشد یا خیر. اگر، چه درایور مربوطه نصب باشد یا نباشد سعی کنید درایور متناسب با آن وبکم را نصب کنید. اگر باز هم تصویر نشان داده نشد احتمالا یا وبکم شما سوخته یا ایرادی دارد.

 

برای تست لپ تاپ دست دوم و استوک از چه نرم افزاری استفاده کنیم؟

این کار را خودتان می توانید انجام دهید. اما برای اینکه بتوانیم از سلامت کامل سخت افزار لپ تاپ مطمئن شوید لازم است از برخی اپلیکیشن ها یا نرم افزارها استفاده نمایید و با دانلود و نصب آن بر روی سیستم، سخت افزار خود را عیب یابی کنید۔. Bumln test Professional جدیدترین نرم افزار تست لپ تاپ است که شرایطی را فراهم می کند تا تمام اجزا و قطعات دستگاه مورد بررسی قرار بگیرد.

عملکرد این نرم افزار به گونه ای است که دستورات CPU را بر اساس عملیات ریاضی و محاسبات simd محاسبه و ارزیابی می کند و با چک کردن کامل هارد دیسک، رایتر، کارت صوت، گرافیک دستگاه، سی دی رام، رم و غیره تمامی قطعات را به صورت کامل مورد بررسی قرار می دهد. برای این کار تنها لازم است که نرم افزار را دانلود و با استفاده از چند کلیک این عملیات را انجام دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

تفاوت  انواع لپ تاپ اپن باکس، رفرش و استوک

تفاوت  انواع لپ تاپ اپن باکس، رفرش و استوک در نهایت امیدوارم مقاله لپ تاپ اپن باکس یا ...
محمد بنادری
۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۹

لپ تاپ ریفربیش یا رفرش چیست

لپ تاپ رفریبیش یا رفرش چیست  کلا به  لپ تاپ هایی رفرش  می گویند . که بدلیل ...
محمد بنادری
۱۵ بهمن ۱۳۹۸

لپ تاپ استوک چیست ؟

لپ تاپ استوک یا دست دو محصولاتی هستند .که توسط مشتری خریداری شده و از 24 ساعت ...
محمد بنادری
۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۹
فیلدهای قابل نمایش را انتخاب کنید. بقیه فیلد ها مخفی خواهند شد
  • تصویر
  • کد محصول
  • نمره
  • قیمت
  • موجود
  • دسترسی
  • توضیح
  • عرض
  • اندازه
  • ویژگی ها
  • فیلد دلخواه
مقایسه
دریافت مشاوره
پشتیبانی واتس اپ 09909469235
سلام👋
چگونه می توانم کمک کنم؟